20 期待上帝  

日昨,讀法國天主教神父德日進(1881-1955,他同時是一名古生物學家,巴黎科學院院士。神哲學家。)靈修小書《神境》。同感一靈而心相印。茲摘錄一段:

…我提了盞燈,離開表層顯見的日常瑣事與關係領域,下到我裡面的最深處,到我朦朧地感覺那發出行動能力的深谷裡。然而,隨著我逐漸遠離了那些照現生活表層的常規事理,我意識到,我抓不著自己。每下一階,總發現我身內另有一人,我不能說得出他是誰,他也不再服從我。我不得不停止探索,因為沒有了路,腳下是一個無底深淵,從那裡湧出不知從何而來、我敢完全確定稱之為生命之潮。有哪門科學能向人們揭示,構成他生命的意願與愛的意識,其動力從何而來?什麼性質?以怎樣的方式運轉?…《聖經》上說,誰能夠靠思慮使自己的身高增加一寸呢?最終,最底層的生命,最基本的生命,最初始的生命,完全超出我們的認知能力。…我接受自己,遠超過造就自己。…繼意識到自己身內另有一人,且是一高於自我的之後,又有第二件事使我頭暈目眩。那就是我存在著,在一個被做成了的世界裡,這體現了極度的不可能性,和難以置信性。…我感覺到游離在我身上的原子,淹沒在宇宙中那根本的憂傷。這憂傷使人類的意志在為數龐大的生命體與星體的重壓下日漸消沉。若說還有什麼拯救了我,那就是我得以聽聞神授以得勝確證的耶穌的福音,從黑夜的最深處召喚我說:「是我,別怕。」…

德日進見證了那在我身內與身外的聖靈,與耶穌基督福音的合一性。見證了人的近乎無知,嬴弱,與信、望、愛之所繫。

The other day, I was reading Divine Miliue by Pierre Teilhard de Chardin (1881-1955 a French philosopher, Jesuit Priest , trained paleontologist) and here is an excerpt of his writing that moved my heart:

“I took the lamp, and leaving the zone of everyday occupations and relationships where everything seemed clear, I went down into my inmost self, to the deep abyss whence I feel dimly that my power of action emanates. But as I moved further and further away from conventional certainties by which social life is superficially illuminated, I became aware that I was losing contact with myself. At each step of the descent a new person was disclosed within me of whose name I was no longer sure, and who no longer obeyed me. And when I had to stop my exploration because the path faded from beneath my steps, I found a bottomless abyss at my feet... At that moment... I felt the distress characteristic of a particle adrift in the universe, the distress which makes human wills founder daily under the crushing number of living things and stars. And if someone saved me, it was hearing the voice of the Gospel... speaking to me, from the depth of the night: It is I, be not afraid.”

Teillard de Chardin testified to the Holy Spirit within and without my body which has become one with the gospel of Jesus Christ.

arrow
arrow
    全站熱搜

    garden91 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()